Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden rakentaminen alkoi – kevyt liikenne poikki puoleksi vuodeksi

Yliopistontunneli

Tunnelin sisäänajoväylä rakennetaan kuvassa merkittyyn kohtaan Viinikankadulla. Kuva: Kreate Oy

Viinikankadun maanalaisen ajoyhteyden rakentaminen käynnistyi Tampereella, kun Kreate, Tampereen kaupunki ja Tampereen Vesi allekirjoittivat reilun 28 miljoonan euron sopimuksen Yliopistontunnelin toteutuksesta. Yliopistontunneli on ensimmäinen vaihe laajemmasta maanalaisesta ajoyhteydestä. Tunnelin arvioidaan valmistuvan keväällä 2028.

Rakentaminen näkyy jo Viinikankadulla. Aamulehden mukaan kävelijöiden ja pyöräilijöiden kulku on suljettu noin puolen vuoden ajan, ja kiertoreitit kulkevat Ratapihankadun, Kanslerinrinteen ja Kalevantien kautta. Autoliikenne jatkuu molempiin suuntiin koko urakan ajan, ja nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa. Loppuvuodesta 2026 on tarkoitus avata työmaasta ja autoliikenteestä eristetty, osin katettu ja valaistu reitti jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Urakassa toteutetaan uuden Yliopistontunnelin suuaukko nykyiselle Viinikankadulle. Lisäksi katua levennetään, jotta maanalainen ajoyhteys sopii katualueelle. Urakkaan sisältyy myös Viinikankadun uusiminen, katujen ja liittymien uudelleenjärjestelyjä sekä varautuminen myöhempiin maanalaisiin ratkaisuihin.

Yliopistontunneli on osa laajempaa Viinikankadun maanalaista ajoyhteyttä. Se jatkaa Tampereen maanalaista kehittämistä, jonka merkeissä on aiemmin rakennettu Rantaväylän tunneli ja P-Hämppi. Tunneli yhdistää Helsingin suunnasta tulevan liikenteen Tampereen maanalaiseen verkostoon.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Picture of Katariina Kallioniemi

Katariina Kallioniemi

Seuraan Tampereen seudun elämää monipuolisesti. Olen kiinnostunut paikallisista ilmiöistä, arjen asioista ja kulttuurista. Vapaa-ajallani viihdyn kirjojen ja käsitöiden parissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *