Vapriikki vie kävijät aikamatkalle 1900-luvun alun Tampereelle – uusi valokuvanäyttely avautuu kesäkuussa

Hämeenkatu 1900-luvun alussa

Raukean kesäinen alkuillan hetki Hämeenkadun ja Kuninkaankadun risteyksessä vuonna 1913. Kaupunkilaiset liikkuvat jalan, hevosella tai taksilla. Vasemmalla on Blomin talo ja oikealla Pulla-Helinin talo. Kuva: Gustav Arvidsson / Vapriikin kuva-arkisto

Museokeskus Vapriikki avaa torstaina 4. kesäkuuta Mennyt maailma – Tampere 1900-luvun alussa -näyttelyn, jossa kävijät pääsevät sukeltamaan Tampereen menneisyyteen historiallisten valokuvien kautta. Vapriikin kuva-arkiston kuvat kertovat, millaiselta teollisuuskaupunki rakennuksineen, toreineen, katuineen ja ihmisineen näytti 1900-luvun alussa.

Tuolloin Tampereen siluetti muutti, teollisuus kasvoi ja aatemaailma kuohui. Arkielämä eli kuitenkin omassa rytmissään puutalokortteleissa ja tehdaspihoilla. Näyttelyssä käydään läpi kaupunkia alueittain sekä tarkastellaan niiden rakennuksia ja asukkaita. Samalla esiin nostetaan kiinnostavia tapahtumia ja ilmiöitä, joista saattaa myös löytyä yhtymäkohtia nykyaikaan.

Valokuvat ovat näyttelyn pääosassa, mutta lisäksi tilaan on lavastettu kaksi huonetta, joista toinen kuvaa säätyläisten asuinhuonetta ja toinen työväestön asuntoa. Huoneiden esineet ovat peräisin Tampereen historiallisten museoiden kokoelmista.

Valokuvien ja muiden esineiden kautta kävijät pääsevät tutustumaan siihen, millaista elämä oli yli 100 vuotta sitten.

”Jäljellä ei ole enää ketään, joka olisi omin silmin nähnyt, millainen paikka 1900-luvun alun Tampere oli. Se on todellakin jo mennyt maailma”, näyttelyn tutkija Antti Liuttunen sanoo Vapriikin tiedotteessa.

Kuvien kautta voidaan havainnoida katunäkymiä, kaupunkilaisten arkea sekä tehtaita. Näyttelyssä on esillä satoja valokuvia, joiden joukossa on sekä ammattilaisten että amatöörien ottamia kuvia. Esillä on rakastettuja, monille jo tuttuja kuvia ja myös harvinaisuuksia ja ennen näkemättömiä otoksia.

Vapriikin mukaan näyttely on nostalginen mutta myös viihdyttävä ja ajoittain jopa dramaattinen. Valokuvat kertovat tarinaa kaupungista, joka kasvoi ja muuttui, mutta silti säilytti oman luonteensa.

”Haluamme tarjota museokävijälle paitsi laajan ja kiinnostavan tietopaketin, myös esteettisen elämyksen, mahdollisuuden lumoutua vanhasta Tampereesta uskomattoman kauniiden valokuvien kautta. Lisäksi näyttely muistuttaa siitä, että kerran menetettyä ei saada enää milloinkaan takaisin”, sanoo Liuttunen.

Näyttely on esillä Vapriikin 3. kerroksessa Koskisalissa 4.6.2026–31.1.2027.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Picture of Katariina Kallioniemi

Katariina Kallioniemi

Seuraan Tampereen seudun elämää monipuolisesti. Olen kiinnostunut paikallisista ilmiöistä, arjen asioista ja kulttuurista. Vapaa-ajallani viihdyn kirjojen ja käsitöiden parissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *