Tampere on valittu Vuoden pohjoismaiseksi raitiotiekaupungiksi

Tampereen ratikka

Tampereen ratikka kesällä 2025. Kuva: Mikko Vares / Tampereen Raitiotie Oy

Tampere on palkittu Göteborgissa järjestetyssä Raitiotiefoorumissa Vuoden pohjoismainen raitiotiekaupunki -palkinnolla (Nordic Tram City of the Year). Tunnustus jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

Palkinnon tavoitteena on tunnistaa ja palkita innovatiivisuus ja erinomaisuus raitiotie- ja pikaraitioliikenteen kehittämisessä Pohjoismaissa. Palkintoja jaetaan neljässä kategoriassa: Vuoden pohjoismainen raitiotiekaupunki, Turvallinen raitiovaunu, Naiset pohjoismaisella raitiotiealalla ja Paras opiskelijatyö.

Vuoden pohjoismainen raitiotiekaupunki -palkinto myönnetään kaupungille, joka on osoittanut vahvaa johtajuutta raitiotiejärjestelmänsä kehittämisessä osana kestävän kaupunkikehityksen visiota. Palkinto korostaa sitä, miten raitiotiet voivat olla muokkaamassa kaupungeista elinvoimaisempia, esteettömämpiä ja tulevaisuuteen suuntautuneempia paikkoja, joissa liikkuminen on liitetty osaksi arkea ja kaupunkisuunnittelua.

Tampereelle palkinto myönnettiin siksi, että kaupungissa on kehitetty nopeasti tehokas raitiotiejärjestelmä, jossa on sitouduttu innovaatioihin, kehitykseen ja laajentumiseen.

”Palkinto on hieno tunnustus Tampereella tehdystä pitkäjänteisestä työstä raitiotiejärjestelmän kehittämiseksi osana kestävää kaupunkikehitystä. On erityisen hienoa, että työmme vaikutukset kaupunkilaisten arkeen ja kaupungin elinvoimaan huomataan myös pohjoismaisella tasolla”, sanoo Tampereen pormestari Ilmari Nurminen Tampereen Raitiotie Oy:n tiedotteessa.

Palkinnon vastaanotti Tampereen Raitiotie Oy:n kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen. Hänen mukaansa palkinto tuli iloisena yllätyksenä.

”On meille kunnia-asia, että Ratikka on löytänyt paikkansa tamperelaisten arjessa ja sydämissä. Se ei ole sattumaa vaan koko Ratikkaperheemme sitoutuneiden työntekijöiden yhteistyön tulosta. On mukavaa, että onnistumisemme on tunnistettu myös maamme rajojen ulkopuolella. Tämä palkinto on hieno kiitos kaikkien työpanoksesta”, Tuominen sanoo.

Raitiotiefoorumia (Spårvägsforum) on järjestetty Ruotsissa vuodesta 2009 lähtien. Vuosien saatossa tapahtumasta on tullut kohtaamispaikka koko Pohjoismaiden raitiotiealalle. Tapahtuman järjestää Spårvagnsstäderna-järjestö, joka edistää raitiotiealan toimijoiden välistä yhteistyötä Pohjoismaissa.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Picture of Katariina Kallioniemi

Katariina Kallioniemi

Seuraan Tampereen seudun elämää monipuolisesti. Olen kiinnostunut paikallisista ilmiöistä, arjen asioista ja kulttuurista. Vapaa-ajallani viihdyn kirjojen ja käsitöiden parissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *