KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKIASIAINTOIMISTO LEHTONEN OY
Käytetyn auton kauppa ei aina mene suunnitelmien mukaan. Jos auto rikkoutuu heti oston jälkeen, tilanne herättää ymmärrettävästi ärtymystä ja epävarmuutta: kuka on vastuussa ja mitä pitäisi tehdä? Tässä artikkelissa käydään läpi, milloin käytetyn auton kauppa voidaan purkaa, miten myyjän vastuu määräytyy ja mitä ostajan sekä myyjän kannattaa käytännössä tehdä, jos autosta paljastuu vika pian kaupanteon jälkeen. Kun yksityishenkilö, kuluttaja, ostaa auton myyjäliikkeestä on sovellettava lainsäädäntö kuluttajansuojalaki.
Milloin auto on virheellinen?
Auton katsotaan olevan virheellinen, jos se ei vastaa sitä, mitä on sovittu, tai jos sen kunto ei vastaa myyjän antamia tietoja ja markkinointia. Lisäksi auton on oltava tieliikennekelpoinen, ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu ennen kauppaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että auton on oltava katsastettavissa ja ajokunnossa heti kaupantekohetkellä.
Kuluttajansuojalain mukaan, jos virhe ilmenee autossa vuoden sisällä ostosta, katsotaan virheen olleen autossa jo ostohetkellä, ellei myyjä pysty osoittamaan muuta.
Milloin auton kauppa voidaan purkaa?
Kauppa voidaan yleensä purkaa, jos autossa ilmenee vika, joka estää sen ajamisen tai katsastamisen, eikä myyjä korjaa vikaa maksutta ja kohtuullisessa ajassa. Myyjäliikkeellä on kauppaa seuraavan ensimmäisen vuoden ajan käänteinen näyttötaakka, joka tarkoittaa sitä että, jos virhe havaitaan vuoden sisällä kaupasta, myyjäliikkeen velvollisuutena on osoittaa, ettei vika ollut olemassa jo myyntihetkellä.
Jos vikaa ei korjata kohtuullisessa ajassa ja ilman kustannuksia, ostajalla on yleensä oikeus purkaa kauppa. Sen sijaan pienet virheet, kuten maalipinnan naarmut, eivät oikeuta kaupan purkuun, vaan niissä voidaan neuvotella hinnanalennuksesta.
Kaupan purkaminen ja peruuttaminen eivät ole sama asia
Autokaupan purkaminen edellyttää aina virhettä autossa. Kaupan peruuttaminen taas liittyy tilanteisiin, joissa kauppa on tehty etämyynnissä tai kotimyynnissä, jolloin ostaja voi perua kaupan määräajassa ilman erityistä syytä. Näissä tilanteissa ei siis puhuta virhevastuusta, vaan kuluttajan peruutusoikeudesta. Kuluttajansuojalain mukainen etämyynnin peruutusoikeus on 14 vuorokautta tuotteen luovuttamisesta, jos etä- ja kotimyynnin ehdot on annettu kauppojen yhteydessä ostajalle. Mikäli ehtoja ei ole annettu pitenee perumisen määräaika vuoteen.
Myyjän vastuu ja näyttötaakka
Myyjän on pystyttävä osoittamaan, että auto oli virheetön kaupantekohetkellä, jos vika ilmenee vuoden sisällä kaupasta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ellei myyjä pysty todistamaan vian syntyneen ostajan toiminnan seurauksena, vastuu jää myyjälle.
Todistaminen on usein vaikeaa, ja monissa tapauksissa ratkaisevaa on, miten vika on ilmennyt ja kuinka pian kaupanteon jälkeen se on havaittu.
Ostajan oikeudet: korjaus, vaihto tai kaupan purku
Ostajalla on oikeus valita virheen oikaisutapa eli haluaako hän vian korjattavan hänelle veloituksetta vai viallisen auton vaihdettavan virheettömään vastaavaan. Myyjä ei voi määrätä oikaisutapaa, ellei ostajan vaatimuksen täyttäminen olisi kohtuutonta tai mahdotonta. Käytettyjen autojen kohdalla vaihto vastaavaan virheettömään voi olla haasteellista, koska täysin vastaavaa toista ei välttämättä ole saatavilla.
Virheen oikaisu on kummassakin vaihtoehdossa tapahduttava kohtuullisessa ajassa ja ilman kustannuksia ostajalle. Virheen oikaisu ei saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa, kuten pitkää autottomuutta. Haitan syntymisen ehkäisemiseksi ostaja on oikeutettu saamaan käyttöönsä sijaisauton siihen saakka, kunnes virhe on oikaistu eli vika korjattu tai viallinen auto vaihdettu toiseen vastaavaan. Jos myyjä ei reagoi reklamaatioon, kieltäytyy korjaamasta vikaa, vaihtamasta autoa toiseen vastaavaan tai vaatii ostajalta rahaa korjauksesta, on ostajalla oikeus vaatia kaupan purkamista tai hinnanalennusta.
Mitä kaupan purkaminen käytännössä tarkoittaa
Kaupan purkaminen tarkoittaa sitä, että palautetaan molemmat osapuolet mahdollisimman lähelle alkuperäistä tilannetta, jolloin kauppoja ei ollut syntynytkään. Käytännössä ostaja palauttaa auton myyjälle ja myyjä palauttaa ostajalle kauppahinnan.
Myyjällä voi olla oikeus kohtuulliseen korvaukseen auton käytöstä siltä ajalta, kun ostaja on voinut käyttää. Käyttöhyödyn laskentamalleja on useita mutta yleensä perustuu kauppojen jälkeen ajettuihin kilometreihin huomioiden auton ikä ja ennen kauppoja ajetut kilometrit.
Purun jälkeen osapuolet eivät ole enää sidoksissa toisiinsa, ja myyjän on huolehdittava myös mahdollisten virheestä johtuneiden korjauskulujen tai muiden ostajalle aiheutuneiden välittömien vahinkojen korvaamisesta. Kaupan purkamisesta on suositeltavaa tehdä kirjallinen sopimus, jolloin ei kummallekaan osapuolelle jää epäselväksi mistä on sovittu.
Milloin hinnanalennus tulee kyseeseen
Hinnanalennus tulee kyseeseen silloin, kun autossa on virhe, mutta se ei ole niin merkittävä, että kaupan purku olisi perusteltua. Tyypillisiä tilanteita ovat pienet viat, jotka eivät estä auton käyttöä tai katsastusta, mutta heikentävät sen arvoa tai sovittuja ominaisuuksia.
Esimerkiksi maalipinnan naarmu, toimimaton lisävaruste tai pienimuotoinen tekninen vika, joka voidaan helposti korjata, oikeuttavat yleensä hinnanalennukseen. Hinnanalennuksen suuruuden on oltava suhteessa virheen laatuun ja korjauskustannuksiin.
Jos virhe on vähäinen ja helposti korjattavissa, myyjän ei tarvitse ottaa autoa takaisin, mutta hänen on tarjottava ostajalle kohtuullinen rahallinen hyvitys. Ostaja ja myyjä voivat sopia hinnanalennuksesta vapaamuotoisesti, mutta se kannattaa aina vahvistaa kirjallisesti, jotta myöhemmiltä erimielisyyksiltä vältytään.
Ohjeet ostajalle – toimi näin, jos autosi hajosi pian oston jälkeen:
- Tee myyjäliikkeelle kirjallinen reklamaatio mahdollisimman pian mutta viimeistään kahden kuukauden sisällä vian ilmenemisen jälkeen. Lainsäädäntö ei velvoita kirjallisen reklamaation tekemiseen mutta esim. sähköpostilla lähetetty reklamaatio on suositeltava, kun sen lähettämisestä jää todiste.
- Hanki viasta korjaamon diagnoosi ja kustannusarvio korjauksesta. Näin pystyt osoittamaan, että vika on todellinen ja kuinka isosta viasta on kyse.
- Vaadi autoliikkeeltä kulutonta korjausta tai vaihtoa toiseen vastaavaan virheettömään. Kuluttajansuojalain mukaan myyjällä on oikeus oikaista virhe ennen kaupan purkua.
- Jos myyjä ei ala oikaisemaan virhettä tai vaatii sinua osallistumaan korjauskustannuksiin, olet todennäköisesti oikeutettu vaatimaan kaupan purkua tai hinnanalennusta.
- Säilytä kaikki viestit ja tositteet. Ne voivat olla ratkaisevia, jos asia etenee esimerkiksi kuluttajariitalautakuntaan tai tuomioistuimen käsittelyyn.
- Hae tarvittaessa apua. Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan tai autoriitoihin erikoistuneeseen juristiin, jos myyjä ei suostu sovintoon.
Ohjeet myyjälle – näin toimit kuluttajansuojalain mukaisesti, jos myymäsi auto rikkoutuu pian myynnin jälkeen:
- Reagoi reklamaatioon viivytyksettä. Vastaa ostajan yhteydenottoon nopeasti ja asiallisesti. Virhe täytyy oikaista kohtuullisessa ajassa. Suositeltavaa on käydä keskustelu kirjallisesti, jotta siitä jää molemmille osapuolille todisteet.
- Selvitä vian syy. Pyydä tarvittaessa auto tarkastettavaksi ja dokumentoi kaikki havainnot. Jos epäilet, että vika on syntynyt ostajan käytössä, se on pystyttävä osoittamaan. Sinulla on myyjänä näyttötaakka.
- Tarjoa ensisijaisesti kulutonta korjausta. Lain lähtökohta on, että myyjällä on mahdollisuus oikaista virhe ennen kaupan purkua. Sinulla on myyjänä oikeus valita paikka missä korjaus tehdään ja miten se tehdään, oikeutesi on voida vaikuttaa korjauskuluihin. Korjauksen täytyy olla asiallinen ja palauttaa auto siihen kuntoon kuin millaisena se myytiin ostajalle.
- Toimi mahdollisimman ripeästi vian korjaamiseksi.
- Pidä yhteydenpito avoimena. Selkeä ja dokumentoitu viestintä ehkäisee väärinkäsityksiä.
- Pyri sovintoon. Useimmat riidat ratkeavat neuvottelemalla. Myyjän oma-aloitteinen kuluttajansuojalakia noudattava ratkaisu ehkäisee pitkät ja kalliit prosessit.
Ongelmatilanteissa apua kannattaa hakea ajoissa
Jos auton ostamisen jälkeen ilmenee vika tai erimielisyyksiä, älä jää yksin. Ammattilainen voi arvioida nopeasti, onko kyseessä virhe, joka oikeuttaa korjaukseen, hinnanalennukseen tai kaupan purkuun. Usein jo ensimmäinen maksuton kartoittavakeskustelu riittää selventämään, miten asiassa kannattaa edetä, millaista näyttöä tarvitaan ja onko mahdollisesti juristin apu tarpeen asian ratkaisemiseksi.
Laki Lehtonen on Suomen johtava kuluttajariitoihin erikoistunut lakiasiaintoimisto. Riidan kohteella ei ole lainsäädännön kannalta suurta merkitystä, mutta olemme parhaimmillamme teknisissä asioissa, kuten autoriidoissa, asuntoriidoissa ja remonteissa. Avustamme kuluttajariidoissa sekä yrityksiä että kuluttajia. Alkukartoitus on aina maksuton. Ensimmäisen yhteydenoton aikana saat selville, riittääkö tilanteeseesi yleinen neuvo vai onko syytä siirtyä varsinaisiin lakipalveluihin.






