Havainnekuva Itsenäisyydenkadun alikulusta hankkeen valmistumisen jälkeen. Hankkeessa ei tehdä muutoksia rautatieaseman julkisivuun, vaan rakennus pysyy ennallaan tuttuna Tampereen maamerkkinä Hämeenkadun suunnasta. Kuva: Väylävirasto
Tampereen henkilöratapiha -hankkeen työt etenevät ja sen vuoksi Itsenäisyydenkadun alikulku suljetaan moottoriajoneuvoliikenteeltä kesäkuun alussa. Sulku astuu voimaan 1.6.2026 ja kestää hankkeen valmistumiseen asti eli vuoteen 2031. Ratikka kulkee alikulun kautta normaalisti koko rakentamisen ajan. Kävelijöiltä ja pyöräilijöiltä alikulku on ollut suljettuna jo huhtikuusta 2025.
”Alikulun sulkeminen on ehdoton edellytys töiden etenemiselle. Alikulun päällä kulkevat sillat puretaan ja rakennetaan takaisin, joten tunnelissa ei ole turvallista liikkua muuten kuin ratikan kyydissä. Ilman sulkua hankkeen työt kestäisivät huomattavasti pidempään”, projekti-insinööri Tapani Läärä Väylävirastosta kertoo tiedotteessa.
Moottoriajoneuvoliikenne ohjataan korvaaville reiteille Kalevantien ja Sorinsillan sekä Lapintien ja Pohjolankadun kautta.
Kartta: Väylävirasto
Alikulkutunnelin nykyinen kunto on heikko valaistuksen ja pintojen osalta, eikä se vastaa muiltakaan osin nykyvaatimuksia. Uudistuksen myötä tunnelin pinnat, valaistus ja kulkuväylät uusitaan kokonaan. Alikulun ylittävät ratasillat puretaan ja rakennetaan pidempinä, mikä mahdollistaa uuden matkaterminaalin rakentamisen niiden alle asemarakennuksen yhteyteen.
”Vanha asematunneli puretaan ja tilalle tulee matkaterminaali, jonka edessä Itsenäisyydenkadun alikulussa tulee sijaitsemaan myös raitiotiepysäkki. Rakentaminen etenee yläpuolella kulkevan junaliikenteen ehdoilla”, kertoo projektipäällikkö Jussi Kiuru urakoitsijana toimivalta Kreatelta.
Henkilöratapihaa ja aseman aluetta uudistetaan vastaamaan kasvavia liikennemääriä ja tulevaisuuden tarpeita. Parhaillaan käynnissä on ratapihan muutostöitä, kolmannen välilaiturin rakentaminen, ensimmäisen ratasillan purkutyöt sekä hissi- ja liukuporrasyhteyksien rakentaminen matkakeskustunnelissa.
Itsenäisyydenkadun alikulun sulkemisen lisäksi hankkeessa ei ole odotettavissa muita merkittävästi liikenteeseen vaikuttavia muutoksia. Hankkeeseen kuuluva Erkkilän silta on valmistunut ja avataan kävelijöille ja pyöräilijöille 28. toukokuuta. Autoliikenteelle silta avataan viimeistelytöiden jälkeen kesän aikana, mikä helpottaa liikkumista kaupungin itä-länsi-suunnassa.







