Tavoitteena kunnianhimoinen kuorolaulu

Tampereelle on perustettu uusi kuoro, Tampereen Taiteellinen Kuoro, jonka ensiesiintyminen on Tampereen Teatterikesän Ohjelmateltassa elokuussa.

Petra Karjalainen on tehnyt 22 vuotta isoja musikaalirooleja. – En siksi, että olen halunnut ääneni kuuluville, ura vaan on mennyt niin. Kuorossa voin olla osa yhteissointia ja oppia kuulemaan sitä. Mielenkiintoinen uusi haaste. Kuva: Salli Saastamoinen / Suur-Tampere.

Näyttelijät Petra Karjalainen ja Emmi Kaislakari, isojen musikaaliroolien tekijät, puhuivat usein keskenään miten mieltä ylentävää toimiva kuorolaulu on. Keskustelut syvenivät kerta kerralta, ja kollegat alkoivat haaveilla kunnianhimoisen kuoron perustamisesta.

– Pohdimme, mistä hyvä kuorolaulu ja yhteissointi syntyy? Mietimme kolmen–neljän hengen kuoron perustamista, mutta lopulta idea jalostui kuoroksi, joka koostuisi ammattiesiintyjistä, joilla on jo paljon kokemusta ja jotka ovat tottuneet laulamiseen ja lavalla olemiseen, Petra Karjalainen kertoo.

Heitä kiehtoi ajatus minkälainen soundi kuorolle saataisiin, kun kaikki ovat varmoja ja vahvoja laulajia.

– Ja kuinka paljon soundeilla pystyisi leikkimään, kun ei lyötäisi lukkoon, että sinä olet aina altto ja sinä olet aina sopraano, vaan ihmiset pystyisivät muokkaamaan ääntänsä biisin tarpeiden mukaan.

Kun päätös oli tehty, Petra Karjalainen, Emmi Kaislakari, Niina Alitalo ja Joonas Mikkilä kuoronjohtajana, kutsuivat muita laulajia mukaan.

Kuoro elää tarpeen mukaan

Kuoron perustajien ideana oli kutsua mukana laulajia kaikista Tampereen ammattiesiintyjäryhmistä eli Tampereen Työväen Teatterista, Tampereen Teatterista, Tampereen Komediateatterista, freelancer-kentältä, Nätyltä ja konservatorion musiikkiteatterilinjalta. Mukana on myös muutama laulava tanssija.

– Kuorossa on edustettuna koko Tampereen taiteellinen kenttä. Lähdimme liikkeelle nimellä Tampereen Taiteellinen Kuoro, koska tykkäsimme sen vanhanaikaisesta soinnista näin Suomi100 vuonna. Nimi voi matkan varrella vielä muuttua.

Jos kuoron nimi vielä elää, elää kuoron kokoonpanokin.

– Pohjaryhmä on kasassa, mutta kokoonpano täydentyy tarpeiden mukaan. Jos tarkkakorvainen kuoronjohtajamme kuulee, että tarvitaan tietynlaista soundia lisää, pyritään sellainen laulaja löytämään. Tavoitteenamme ei ole löytää monia alttoja tai tenoreja, vaan mahdollisimman paljon erilaisia ääniä.

Eläminen on välttämätöntä myös sen takia, ettei toiminta pysähdy sen takia, kun kuorolaiset voivat olla kiinni toisaalla.

Ensiesiintyminen Teatterikesässä

Tampereen Taiteellisen Kuoron ensimmäinen  julkinen esiintyminen on Teatterikesän Ohjelmateltassa kahdella erilaisella kokoonpanolla. Säveltäjä-muusikot Eeva Kontu, Anna-Mari Kähärä ja Jussi Tuurna ovat rakentaneet Teatterikesää varten ohjelmakokonaisuuden, joka esittelee kolmen säveltäjän 2000-luvun teatterisävellyksiä. Luvassa on lauluja muun muassa musikaaleista Slava!, Häräntappoase ja Viita 1949. Tampereen Taiteellisen Kuoron lisäksi näyttämömusiikkia tulkitsevat tuolloin myös Maria Ylipää, Janne Marja-aho, Sanna Majuri ja Tiina Weckström.

Keväälle kuorolla on suunnitelma oma konsertti.

– Se on seuraava suuri tavoitteemme.

Omien konserttien lisäksi kuoro esiintyy tilauksesta eri kokoonpanoilla. Ohjelmisto voi pitää sisällään kaikkia mahdollisia musiikin tyylilajea.

– Emme ole esimerkiksi musikaalikuoro tai kansanmusiikkikuoro tai nykymusiikkikuoro, vaan esitämme kaikennäköistä. Ohjelmisto kootaan aina tilanteen mukaan.

Hurmosta ilman uskoakin

Mistä hyvä kuorolaulu sitten syntyy?

–Se tulee yhteen hengittämisestä ja toisten kuuntelusta ja äänen rohkeudesta, mitä ainakin minä kuorolaulussa kaipaan. Kuorolaulu ei ainakaan itseäni sytytä, jos se on arkaa, teksti jää kuulematta ja siinä ei ole tunnetta mukana. Kuorolaulu saa olla rumaa, rajua ja kovaäänistä yhtälailla kun se saa olla herkkää ja hentoa.

Petra Karjalainen tykkää, että myös kuorolaulussa pitää olla syy laulaa se laulu, ja tekstin tulla esiin.

– Sitä tehdään teatterissa musikaaleissa, mutta kuorolaulussa se minusta vähän unohtuu. Pitää miettiä mitä sanoo, mitä sanoja painottaa ja minkälaisen viestin tai tunteen haluaa kuulijalle laulullaan välittää.  Ajatellaan vaikka amerikkalaisia gospelkuoroja: niiden voimasta, taidosta, volyymista ja energiasta menee hurmokseen jo ilman uskoakin.

***

Täydellinen tekniikka näyttelijälle

Petra Karjalainen on myös laulunopettaja. Hän opiskeli Kööpenhaminassa kokonaisvaltaisen äänenkäytön tekniikkaa, ja valmistui vuosi sitten.

Hän hurmaantui opiskelemaansa metodiin täysin.

– Olen teatterikoulusta lähtien hakenut laulunopetusta, joka auttaisi minua myös näyttelijän työssä, sillä eihän jokaisella roolihenkilöllä voi olla samanlainen ääni, kun laulan.  Näyttelijän täytyy kyetä huutamana ja laulamaan, itkemään ja laulamaan, örisemään ja laulamaan, laulamaan klassisella äänellä, laulamaan rokkiäänellä. Kohtausten tilanteet täytyy kuulua äänestä. Useimmiten opettajani ovat sanoneet, ettei se ole mahdollista tai se vahingoittaa ääntä.

Kööpenhaminassa hänelle sanottiin, että totta kai se mahdollista.

– Kaikki, mihin kroppani ja ääneni oli luonnollisesti pyrkinyt, mutta ei ollut maalia, oli siellä edessäni. Täydellinen tekniikka näyttelijälle. Siinä ole mitään epämääräistä. Silkkaa anatomiaa ja konkretiaa sekä oikeita valintoja oikeassa hetkessä.

Petra Karjalainen myös opettaa laulua. Hänellä on tällä hetkellä parikymmentä oppilasta. Myös uusille on nyt tilaa, kun Niskavuoren nuori emäntä -musikaali sai ensi-iltansa Pyynikillä.

– Olen ottanut itse laulutunteja reilut 20 vuotta, tehnyt isoja musikaalirooleja hirvittävän määrän, dubannut ja tehnyt koko ikäni töitä erilaisen äänenkäytön kanssa. Oma kokemukseni yhdistettynä opiskelemaani tekniikkaan on sitä, mitä opetan oppilailleni.  Monet heistä sanovat haluavansa ääneensä voimaa ja vahvuutta, ja kun ne alkavat löytyä, kysyvät he, saanko hän laulaa näin? Suurin antini heille on juuri erilaisten äänien itsestään löytäminen. Joku tarvitsee siihen ääniesimerkkejä tai logiikkaa, joku täysin epälooginen laulaja taas mielikuvia.

Petra Karjalainen opettaa laulua yksityisoppilaidensa lisäksi Nätyllä ja Tampereen Komediateatterissa.

 

Jätä kommentti

SUUR-TAMPERE

MEDIAT

css.php