Niskavuori soi Pyynikillä

Jos teatteriesitys päättyy sanoihin ”anna minulle rakkautta”, se ei voi olla huono korvamato, sillä rakkaus on kaikki, mitä me tarvitsemme. Näillä sanoilla saatetaan katsojat kotimatkalle Tampereen Pyynikillä tulevana kesänä, kun odotettu Niskavuoren nuori emäntä -musikaali saa kantaesityksensä.

Pyynikin kesäteatterin miljöö muuttuu parhaillaan Niskavuoreksi. Harjoitukset Pyynikillä alkavat tulevana maanantaina ja Niskavuoren nuori emäntä -musikaalin ensi-ilta on 16. kesäkuuta. ­– Hienoa, että Pyynikin kesäteatteri tarttui Niskavuoreen ja haluaa kunnioittaa Suomi100-juhlavuotta vahvalla tarinalla, musikaalin ohjaaja ja sovittaja Miika Muranen kiittää. Kuva: Salli Saastamoinen / Suur-Tampere.

Niskavuorta on odotettu Pyynikille. Odotus palkitaan, kun Niskavuoren nuori emäntä -musikaali saa kantaesityksensä 16. kesäkuuta.

Niskavuoren Loviisan tarina alkoi soida ohjaaja Miika Murasen päässä, kun hän kuunteli lahjaksi saamaansa Saaga Ensemblen levyä.

– Kun ensimmäinen biisi lähti soimaan, minut valtasi tunnekuohu. Musiikki oli niin kaunista, että aloin itkeä. Ensemblen musassa on jotain mystistä. Se on modernia kansanmusiikkia. Myös sanoitukset ovat hienoja. En ole yksin liekeissä, sillä myös muut, esimerkiksi musikaalin kapellimestari Joonas Mikkilä, ovat nähneet tämän sopivan Niskavuoreen.

Miika Murasella on jo yksi aikaisempi Niskavuori-kokemus, Niskavuoren naiset -musikaali, Lahden kaupunginteatterista. Niskavuori soi silloin Rajaton-yhtyeen sävelin.

– Moni teatterintekijä on halunnut tehdä Niskavuoresta musiikkiteatteria, mutta Hella Wuolijoen perikunnan tiukat säännöt ovat sen estäneet. Kun Erkki Tuomioja, Wuolijoen tyttären poika, vaihtui perikunnan puheenjohtajaksi, hyväksyi hän suunnitelmani ja antoi luvan Lahden musikaaliin.

Esitys oli arvostelumenestys. Tästä innostuneena ja Saaga Ensemblen musiikin siivittämänä Miika Muranen ajatteli Niskavuorta myös Pyynikin kesäteatteriin, ja rohkeni ehdottaa uuden suunnitelmansa perikunnalle.

– Sain Erkki Tuomiojalta lämpimän vastauksen ja luvan uuteen musikaalin.

Herrasmiessopimuksen lailla uudessa musikaalissakaan repliikkejä ei ole juuri muutettu, joitakin kohtauksia kylläkin sovitettu eri lailla mitä elokuvassa.

– Tarvitsemme Niskavuoren ajan kieltä, sillä rikas kielemme köyhtyy pelottavaa vauhtia ja on muuttumassa lainasanoiksi ja lyhenteiksi. Arvo jo sinänsä, että Pyynikillä kuullaan kaunista kieltä. Jo se soi.

Kunnianosoitus naisille

Alunperin Miika Murasen piti ohjata Niskavuori Pyynikille jo viime kesänä.

– Teatteri pyysi, että siirtäisin produktiota vuodella, koska Niskavuori sopisi hyvin Suomi100-juhlavuoteen.

Juhlavuosi sisältää paljon sota-aiheisia tapahtumia miehisestä maailmasta. Naisten tarinat jäävät niiden rinnalla helposti varjoon, joten Niskavuoren nuori emäntä -musikaali on myös kunnianosoitus suomalaiselle naiselle.

– Naiset ovat käyneet omat taistelunsa ja pitäneet maailmaa pystyssä niin kuin tässäkin Niskavuori-näytelmässä, joka vielä sijoittuu suomettumisen aikaan. Niskavuoren Juhani ajaa suomalaisten ja kaikkien muiden asioita, mutta oma elämä on levällään.
Tunnistettavia teemoja tänäkin päivänä: ura, sekoilua, kulisseja, rahasta ja maineesta kiinnipitämistä.
– Niskavuoren voisi hyvin kirjoittaa tähän päivään. Ajatellaan esimerkiksi miestä, joka tulee pieneltä paikkakunnalta kansanedustajaksi. Hänellä on oma yritys ja maine siellä, mutta sitten paljastuu, että hänellä on salasuhde ja kaikki romahtaa. Olemme kuitenkin ihmisiä: kun tunne tulee päälle, oli se rakastuminen tai mikä tahansa, tasapaino horjuu.

Hyvä ja erityinen

Niskavuoren nuori emäntä on näytelmä rakkaudesta, pettymyksestä ja taistelusta. Kaikki taistelevat jonkun puolesta, oli se sitten isänmaallisuus, suvun maine tai rakkaus. Juhanin ongelma on tuttu: miten voi rakastaa kahta yhtä aikaa. Hänen repliikkiään lainaten: Loviisa on hyvä, mutta Malviinassa on jotain erityistä.

Loviisan roolissa Maria Pere. Kuva: Harri Hinkka.

Miika Murasen tavoitteena  on rakentaa esitys niin, että katsoja on kohtauksesta riippuen Malviinan, Juhanin tai Loviisan puolella.

Loviisan roolin näyttelee Maria Pere Seinäjoen kaupunginteatterista.

– Olemme tunteneet toisemme jo Helsingin ylioppilasteatterin ajoilta, menneet yhdessä Kemin kaupunginteatteriin ja tehneet yhdessä ensimmäisen ison musikaalimme. Hän on täydellinen Loviisa vahvuudessaan ja herkkyydessään.

Juhanin rooliin Miika Muranen halusi Mikko Nousiaisen.

– Mikko Nousiainen on niin karismaattinen. Hän on myös hyvä laulaja. Mikolla on aina

Juhanin roolissa Mikko Nousiainen. Kuva: Elina Simonen.

näyttämöllä joku salaisuus, mikä ei koskaan paljastu, ja se tekee hänestä todella kiinnostavan Juhaninkin.

Malviinan roolin on saanut Elina Keinonen. Hänet on nähty esimerkiksi Tampereen Teatterin draamassa Tarpeettomia ihmisiä sekä elokuvassa Love Records: Anna mulle lovee.

– Olen valinnut Loviisan, Malviinan ja Hetan (Petra Karjalainen) rooleihin näyttelijät, jotka ovat riittävän erilaisia keskenään ja joiden tunteet tulevat vahvoina esiin. Maria Pere on kuin keijutyttö, jossa on maanläheisyyttä ja Elina Keinonen taas täynnä tulisuutta. Petra Karjalaisen halusin rooliin, jossa hän pääsee haastamaan itsensä, olemaan kova ja ilkeä, vaikka pohjimmiltaan Hetakin on herkkä.

Malviinan roolissa Elina Keinonen. Kuva: Harri Hinkka.

Muissa rooleissa nähdään muun muassa Ronja Alatalo Kustaavana, Kake Aunesneva Ruoti-Joonaksena, Sari Havas kaksoisroolissa vanhana emäntänä ja Malviinan äitinä sekä Puntti Valtonen Loviisan isänä.

Musikaalissa on livebändin lisäksi myös tanssiryhmä, yksi tanssijoista on Jani Rasimus.

Niskavuoren trilogia

Niskavuori piirtyi Miika Murasen mieleen pikkupoikana.

– Olen lapsi, joka on katsonut mummolassa kaikki Niskavuori-elokuvat. Katsoimme paljon myös muita elokuvia, mutta Niskavuorta katsottaessa ei saanut puhua. Se oli pyhä asia. En tajunnut niistä mitään, mutta ne naurattivat minua lausahduksillaan ”älä tule koskaan haudalleni, tai tule sentään”.

Ikäpolvensa lailla Miika Muranen joutui tai sai lukea Niskavuorta lukiossa ja myöhemmin teatterikoulussa.

– Rakastan Hella Wuolijoen ja Minna Canthin tekstejä juuri sen takia, että niissä on vahvoja naisia. Kotimainen kuvasto on helposti sitä, että miehet ovat sankarimyyttejä olivatpa he millaisia renttuja tahansa, ja naisroolit ovat monesti kauhean yksioikoisia. Canthin ja Wuolijoen kaltaiset kirjoittajat ovat ymmärtäneet, että sekä miehet että naiset ovat yhtä tärkeitä, jolloin draamasta tulee elävää. He eivät kirjoittaneet naisia ainoastaan tukemaan miehiä.

Miika Muranen kuuluttaa näyttelijä Tommi Korpelan Jussi-gaalan kommentin lailla vahvoja rooleja naisnäyttelijöille.

– Keskustelu aiheesta ei saa kuitenkaan johtaa miesvihamieliseksi. Yksipuolisuutta tulee karttaa.

Niskavuoren trilogia?

– Haluan tehdä myös Niskavuoren Heta -musikaalin. Kuka vaan teatterinjohtaja ehtii ja haluaa napata sen, minä olen valmis.

***

Niskavuori-faneille ja -vihaajille

Miika Muranen vakuuttaa, että hän rakastaa ja kunnioittaa niin paljon Niskavuorta, ettei häntä pääse syyttämään ainakaan siitä, että olisi ottanut Niskavuoren joksikin materiaaliksi ja rikkonut sen omaan tarkoitukseensa.

– Niskavuori-fanit saavat edelleen suuret tunteet ja huikeat henkilöhahmot.

Niskavuori-vihaajille hän sanoo, että tulkaa katsomaan musikaalia ajattelematta, että se on Niskavuorta.

– Tulette saamaan todella voimakkaan musikaalikokemuksen rakkaudesta ja kolmiodraamasta.

Miika Muranen toivoo, että katsojat, ja ennen kaikkea ei Niskavuori-fanit,  uskaltaisivat haastaa itsensä.

– Niskavuori ei välttämättä ole sitä, mikä mielikuva siitä on. Usein he, joilla on kielteinen mielikuva, eivät edes tiedä, mistä Niskavuori kertoo.

Miika Muranen paljastaa, että esityksessä kunnioitetaan aikaa, mutta ei pyöritä pellavapuvut päällä ja huivit päässä.

– Minusta olisi ylipäätään tyhmää tehdä rekonstruktiota elokuvasta, koska sille hävittäisiin joka tapauksessa. Peilaamme Niskavuorta oman aikamme kautta. Niskavuoressa on paljon myös huumoria, meidän ajan tunnistettavaa sarkasmia ja ironiaa.

 

Jätä kommentti

SUUR-TAMPERE

MEDIAT

css.php